„Czy to kasza czy to groch?” czyli zabawa sensoryczna.

Autor: Aneta Broda

Stopy dziecka – maleńkie, pulchniutkie i wzruszające. Wyglądają tak delikatnie a w rzeczywistości to skomplikowany aparat. Od ich kondycji i kształtu zależy sprawność dziecka i przyjemność czerpana z ruchu.

„Tym razem przygotowaliśmy dla Was zabawę polegającą na pobudzaniu wrażliwości dłoni i stóp. Zabawa umożliwia stymulację nerwowo – mięśniową stóp. Nazwa „Czy to kasza, czy to groch?”, związana jest z produktami, które będą nam potrzebne. Zacznijmy od wyjaśnienia dlaczego warto dbać i stymulować stopy.

Dlaczego stopy są ważne?

Prawidłowy kształt i kontrola stóp są bardzo ważne dla zdrowego funkcjonowania dziecka. Nieprawidłowy kształt stopy powoduje niekorzystne ułożenie stawów kończyn dolnych, wpływa na ustawienie miednicy i kręgosłupa. Codziennie wykonujemy kilka tysięcy kroków. Przy niewłaściwej funkcji stopy, każdy krok oznacza łańcuch zaburzeń w całym ciele.
Stopy maluchów muszą być przygotowane do dźwigania co raz większego ciężaru, a przy tym pełnią rolę amortyzatorów. Łagodzą wstrząsy podczas biegania i chodzenia, dopasowują się do podłoża. Dlatego warto o nie dbać!

Warunkiem prawidłowego obciążenia stopy jest równoczesne ustawienie na podłożu trzech punktów podparcia stopy: pięty, głowy pierwszej kości śródstopia i głowy piątej kości śródstopia. Masaże stóp, chodzenie gołymi stopami po różnych fakturach sprawia, że mięśnie naciągają się i rozluźniają, poprawia się ich ukrwienie co wpływa korzystnie na cały organizm. W naszych stopach znajdują się końcówki ponad 70 tysięcy wiązek nerwowych. Ich stymulacja pośrednio pobudza cały organizm i poprawia samopoczucie.

Do zabawy będziemy potrzebowali: pudełek np. po butach i produkty o różnych fakturach np. groch, kasza, piach, kamyki, futerko, trawa.

Scenariusz zabawy

Do pudełek wsypujemy produkty, zgodnie z zasada jedno pudełko, jeden produkt. Następnie prosimy dziecko żeby gołymi stopami pobawiło się każdym z produktów. Niech stanie w pudełku raz jedną, raz druga stopą, spróbuje paluszkami podnieść je lub przesypać do innego pojemnika albo na podłogę obok pudełka. Opowiadajmy o właściwościach poszczególnych ziaren, jaki mają kształt, czy są miłe w dotyku, czy przyjemnie się na nich stoi, co można z nich zrobić itp. Poeksperymentujmy też z uciskiem, rozcieraniem i skakaniem. Jak już poznamy wszystkie produktu, to przystępujemy do zgadywanek. Zamykamy oczy lub przewiązujemy je szalikiem tak, żeby nikogo nie kusiło wspomagać się wzrokiem. Podsuwamy dziecku pod stopy pojemniki z produktami i prosimy by za ich pomocą odgadło co to jest. Jeśli dziecko ma problem z utrzymaniem równowagi złapmy je za ręce lub zaproponujmy by usiadło na krzesełku. Zapewniam, że będzie wesoło
Po skończonej zabawie możemy wykorzystać nasze produkty do stworzenia obrazu z nasion lub rozsypmy wszystkie na podłodze i za pomocą stóp zróbmy własny, ciekawy wzór.

Wersja łatwiejsza:

Jeśli dziecko ma problem z rozpoznaniem produktu można je poprosić, żeby pomogło sobie dłońmi.


Wersja trudniejsza:

Dla utrudnienia możemy dołączyć do zabawy produkty o podobnej fakturze np. kasza i ryż.


Co daje dzieciom ta zabawa?

Prócz oczywistych walorów związanych z pobudzeniem układu krążenia, poprawą pracy stóp, stymulacji zakończeń wiązek nerwowych, zabawa z ziarnami oraz różnymi fakturami, to dla dzieci świetna okazja do wzbogacenia wyobraźni. Dziecko może zaobserwować i doświadczyć, że stopy pełnią różne role. Ich głównym zadaniem jest transportowanie naszego ciała z jednego miejsca w drugie, ale czy to jedyna ich funkcja? Wiele rzeczy robimy wspomagając się stopami lub możemy to zrobić, jeśli pozwoli nam na to wyobraźnia. Za pomocą stóp możemy stworzyć piękny obraz na piasku, sprawdzić czy woda w basenie jest zimna, kopnąć piłkę, przytrzymać drzwi…
W czym jeszcze mogą pomóc nam stopy?

MIŁEJ ZABAWY!!!

Źródło: Artykuł był opublikowany w dwumiesięczniku „Przyjaciel” lipiec/sierpień 2012 roku.